בחירת מזון לכלב – דברים שחשוב לשים לב.

בחירת מזון איכותי לכלב היא בחירה חשובה מאוד. מלבד ההשפעה התזונתית, המזון משפיע גם גופנית ובריאותית על הכלב. השוק מלא במגוון סוגים וחברות של מזונות שונים. אך ישנם דברים שחשוב שיהיו במזון שאותו אתם בוחרים.

אז על פי אילו קריטריונים בוחרים מזון?

קודם כל, שלב החיים של הכלב: גור, בוגר, מבוגר.

גור – לרוב כשמדובר על שלב הגורות במזון מדברים על עד גיל שנה.

בוגר – גיל שנה עד שבע שנים.

מבוגר – שבע/שמונה שנים ומעלה.

החלוקה לשלב החיים חשובה מבחינת הקלוריות, רמות החלבון והשומן, והויטמנים.

משקל ואורח חיים– משקל הכלב ורמת הפעלות שלו גם כן מכריעים בבחירת המזון.

כלב הסובל מעודף משקל או חוסר פעילות, נבחר עבורו מזון עם אחוזי שומן נמוכים,

כמה שפחות קלוריות וכמה שיותר סיבים תזונתיים לשיפור וחיזוק פעילות מערכת העיכול.

לעומת זאת, כלב פעיל השומר על כושר, נבחר עבורו מזון עם כמות חלבונים נכבדת התשמור על שריריו.

מצב בריאותי – כלבים רבים סובלים מרגישות בקיבה ומערכת העיכול ומרגישות בעור.

לרוב, ניתן לפתור זאת בעזרת מזון רגיל המכיל מקור חלבון יחיד כמו כבש או סלמון ( עוף פחות מומלץ במקרים של רגישות).

אך במקרי אלרגיה קשים, וטרינרים לרוב ימליצו על מזון רפואי.

גודל וגזע – בבחירת המזון, חשוב לשים לב למי מכוון המזון. רוב החברות מחלקות את השקים לפי גזעים או גודל הכלב.

כלבים קטנים צריכים גרגירים הנוחים ללעיסה, לכן עבורם נבחר גרגירים קטנים.

לעומת זאת, כלבים גדולים צריכים גרגירים שאותם יוכלו ללעוס ולא לשאוב. לכן עבורם נקח גרגירים גדולים.

קריטריונים חשובים בבחירת מזון:

חלבון – כמות החלבון משתנה בין החברות וסוגי המזונות השונים. כמעט תמיד תראו את החלבון כערך תזונתי ראשון.

החלבון האיכותי ביותר הוא חלבון מהחי, לכן מומלץ שברשימת הרכיבים, בשר טרי יהיה הרכיב העיקרי.

לגורים מומלץ רמות חלבון גבוהות לתמיכה בבניית השרירים – 24%-30%

לבוגרים לרוב החלוקה מתחלקת לפי כלב פעיל וכלב לא פעיל.

כלומר, לכלב פעיל אחוזי החלבון יהיו גובהים יותר (24%-27%) ולכלב לא פעיל (18%-24%)

למבוגרים מומלץ פחות אחוזי חלבון מכיוון שכבר אינם פעילים וקשה להם יותר לעכל חלבונים. (18%-22%)

שומן – שומן מספק מקור אנרגיה לגוף בעזרת חומצות השומן, שומר על טמפרטורת הגוף, ומחזק את העור והפרווה.

   מחקרים מראים כי תזונה עשירה בשומן מספקת יותר חמצן ואנרגיה זמינים לשרירים בזמן מאמץ,

כלומר, לכלבים פעילים, חשוב שיהיו רמות שומן גבוהות במזון. אך חשוב לזכור, שומן מלא בקלוריות.

תזונה עשירה בשומן עלולה להוביל להשמנה אצל כלבים לא פעילים אשר אינם שורפים אנרגיה.

חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 3 יעילות בין היתר למניעת דלקות פרקים, מניעת גירויי עור והענקת פרווה מבריקה

לגורים מומלץ לרוב 15%-18%

לבוגרים ולמבוגרים 9%-15% ,

לכלבים לא פעילים כלל או כלבים הסובלים מעודף משקל מומלץ לא יותר מ10%.

דגנים – דגנים מהווים מקור פחמימה לכלב, ישנה מחלוקת בין יעילות המזון ללא דגנים למזון עם דגנים.

מספר דברים שחשוב לדעת בבחירת כל אחד מהסוגים האלו:

בבחירת מזון עם דגנים – דגנים אינם צריכים להיות המרכיב העיקרי.

כדאי שהדגנים יהיו לאחר מקור החלבון והשומן ברשימת המרכיבים במזון.

מומלץ שאלו יהיו דגנים מלאים מזינים כגון:

אורז מלא, שיבולת שועל וחיטה מלאה.

מומלץ להמנע מדגן כמו תירס מכיוון שהוא קשה לעיכול ובעל ערך תזונתי נמוך.

בבחירת מזון ללא דגנים – ישנם סוגי מזונות רבים ללא דגנים שיסומנו על ידי התו (grain free).

כלבים בהחלט יכולים לאכול תזונה ללא דגנים אך חשוב לספק להם תחליפים ראויים. הנה כמה דוגמאות.

קינואה

 פחמימה מורכבת בעלת יתרונות בריאותיים רבים לכלב, כגון:

רמות גבוהות של חומצות אמינו, סידן וחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמין E  וברזל.

קטניות

 קטניות כגון אפונה ועדשים הן מקור משמעותי לחלבון, סיבים תזונתיים,

פחמימות, מינרלים וחומצות שומן המספקות אנרגיה לתאי גוף הכלב.

ירקות

 תרד –  עשיר בברזל , סידן ומסייע למניעת דלקות.

גזר – עשיר בבטא-קרוטן – קרוטנואיד נוגד חמצון וויטמיןA  המסייעים בבריאות העיניים, העור והפרווה.

שעועית ירוקה – דלת קלוריות ומלאה בסיבים תזונתיים.

בטטה – מכילה  כמויות גבוהות של ויטמנים, חומצות אמינו חיוניות וסיבים תזונתיים.

אפונה –  דלת קלוריות, עשירה בויטמין  B ואשלגן.

דלעת – כמו הגזר, מכילה בטא קורטן, ועשירה בסיבים תזונתיים.

 

0
    0
    עגלת הקניות שלך
    עגלת הקניות שלכם ריקהחזרה לחנות